۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه

امیرحسین جهانشاهی: «خطر جنگ را با سرنگونی حکومت ایران از بین خواهیم برد»


روزنامه اسپانیایی ال موندو در رابطه با احتمال مقابله نظامی اسرائیل با ایران گفت وگویی با امیرحسین جهانشاهی، بنیانگذار سازمان سیاسی موج سبز انجام داده و در خصوص راهکارهای مقابله با حکومت اسلامی ایران از وی پرسیده است.
امیرحسین جهانشاهی پیش از این در اظهار نطری گفته بود «حکومت اسلامی ایران به خوبی میداند چه میکند؛ واکنش غرب به کنش‌های او چیست و چگونه میتوان این واکنش را تغییر داد.» چندی پیش وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ایران از ١۵ سال پیش یعنی قبل از سال ٢٠٠١ به القاعده و طالبان کمک مالی می‌کرده و بعید به نظر میرسد که نظام توانمند اطلاعاتی ایران بدون نقشه و آینده نگری به آنها کمک کرده باشد. به گفته وی «حکومت اسلامی ایران احساس می کند که وقت تحقق خواسته هایش فرارسیده و به دنبال به قدرت رساندن اسلامگرایان تحت نفوذ خود در کشورهای منطقه است.»
پایه‌گذار موج سبز  گفته بود که «فقط ما ملت ایران می‌توانیم حکومت اسلامی ایران را سرنگون کنیم، آنچه ما از آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواهیم این است که بگذارند  آنچه خودمان می خواهیم انجام دهیم، مبارزه ما را پیچیده تر نکنند و در زمان مناسب یعنی شروع قیام ملی، افکار عمومی از ما پشتیبانی کند. نمی خواهیم از دولت ها به ویژه از آمریکا بشنویم که تغییر باید مسالمت آمیز باشد. ما باید خودمان به هر قیمتی شده نظام حاکم بر ایران را سرنگون کنیم.» به گفته وی هدف موج سبز یک جنبش سازمان دهی شده و متحد است که هدفش نابودی دیکتاتوری و سپس هدایت کشورمان به سوی دورانی نو خواهد بود.»
روزنامه ال موندو، بزرگترین روزنامه اسپانیا با اشاره به تدابیر امنیتی شدید در دیدار با این رهبر اپوزیسیون ایرانی، از تلاش دستگاه امنیتی حکومت اسلامی برای نفوذ به این سازمان نوشته است.
ال موندو به نقل از آقای جهانشاهی نوشته که دستگاه امنیتی سازمان موج سبز شش ماه پیش یکی از مهره‌های امنیتی وزارت اطلاعات را شناسایی کرده است که قصد داشته به قلب این تشکیلات نفوذ کند. این روزنامه همچنین نوشته است که تدابیر امنیتی موج سبز از زمستان سال گذشته شدیدتر شده به شکلی که گروهی از کارشناسان امنیتی برجسته امور را تحت کنترل دارند.
ال موندو در ادامه آورده است با این که امیرحسین جهانشاهی در فرانسه و انگلستان اقامت دارد اما هیچ‌گاه تقاضای پاسپورت غیر ایرانی نکرده و همچنان با عنوان پناهنده سیاسی در اروپا ساکن است.
در ادامه گزیده‌ای از گفت و گوی روزنامه ال موندو با امیرحسین جهانشاهی را میخوانید:
ال موندو: سازمان موج سبز تقریبا یک سال پس از آنچه «انقلاب سبز» لقب گرفت، اعلام موجودیت کرد. علت این تاخیر در شکل گیری این سازمان چه بوده است؟
جهانشاهی: من پس از کودتای احمدی نژاد صبر کردم تا قابلیت‌ها و توانائی مسئولین اپوزیسیون داخلی برای هدایت مردم و پیروزی نهایی آنها را ببینم اما پس از هشت ماه همانطور که اتفاقات ایران نشان داد، به این باور رسیدم که ایشان امکان هیچ اقدامی ندارند. حکومت اسلامی ایران قبل از هر اقدامی برای تغییر رژیم ایران، امنیت و جان مسئولان داخلی را در موقعیت خطرناکی قرار خواهد داد. اقدامی که دقیقا حکومت ایران انجام داده است.
ال موندو: هدف شما چیست؟
جهانشاهی: قصد من و سازمان موج سبز بر دو قاعده مهم استوار است. اول اینکه ما باید برای تغییر رژیم با هر هزینه و قدرتی اقدام کنیم. این به این معناست که ما نمیتوانیم تنها به این امیدوار باشیم که رژیم به یک طریقی تغییر خواهد کرد و یا اینکه که دموکراسی خود به خود حاکم خواهد شد. خیر؛ ما باید رژیم ایران را سرنگون کنیم. دوم اینکه ما برای این کار به پشتیبانی برخی نیروها در درون نظام از جمله سران سپاه پاسداران، مقامات مذهبی، سایر بخش های نظام و همه آنهایی نیاز داریم که مثل ما فکر میکنند این حکومت کشور را به سمت جنگ و ویرانی خواهد کشاند. زمستان سال گذشته من از همه آنهایی که مشترکاتی با این برنامه داشتند دعوت کردم تا قبل از اینکه حکومت اسلامی ایران تمام منطقه و ثبات جهانی را مورد تعرض قرار دهد، به ما بپیوندند. از آن زمان تعداد زیادی به ما پیوسته‌اند.
ال موندو: چه تعدادی در ایران از سازمان شما حمایت میکنند؟
جهانشاهی: تعداد زیادی از چهره‌های کلیدی نظام از جمله فرماندهان سپاه، نیروهای نظامی، صدا و سیما،  نهادهای اداری و مهمتر از همه جامعه روحانیت با ما هستند.
ال موندو: آیا شرایط کنونی، زمان مناسبی برای سرنگونی نظام است؟
جهانشاهی: بله زمان مناسبی‌ست. ما به زودی با پشتیبانی اتحادیه‌های کارگری و نیروهایی که اشاره کردم شرایط را برای اعتراضات سراسری در داخل ایران فراهم می‌کنیم. ما ارتباط خوبی با سازمان‌ها داریم و زمانی که تصمیم به این کار بگیریم قشر وسیعی ازمردم ایران به خیابان خواهند آمد، اما این کافی نیست چرا که حکومت ایران با خشونت جان بسیاری از مردم را خواهد گرفت.
این حکومت با شیوه‌های مسالمت آمیز سرنگون نخواهد شد و برای دست‌یابی به مرتبه عالی از آزادی باید هزینه پرداخت کرد. در شرایط قیام ملی، زمانی که مردم به خیابان‌ها امدند، ما پشتیبانی بخشی از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران را در حمیات از مردم ایران شاهد خواهیم بود؛ سپس دولت موقت را بر اساس برنامه‌ای مشخص و عملی تشکیل خواهیم داد. ما این برنامه را ۱۸ ماه پیش آماده کرده‌ایم و تنها خواسته‌مان از آمریکا و غرب این است که دخالت نکنند تا ما کار خودمان را انجام دهیم.
ال موندو: شما به نیروهای سپاه پاسداران که قصد پیوستن به شما دارند، اعتماد دارید؟
جهانشاهی: نیروهای سپاه پاسداران دو دسته هستند؛ آنها که از احمدی نژاد حمایت میکنند و دسته دیگر که بر اساس واقعیت‌ها تصمیم میگیرند. این بخش در طول ده سال گذشته سرمایه‌ زیادی به دست آورده‌اند و نگران هستند که همه دارائی‌شان را از دست دهند. ما فعالیت‌های تاکنونی این افراد را بررسی میکنیم و به آنها این امکان را میدهیم که با حمایت از مردم، گذشته خود را جبران کنند.
ال موندو: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی از اقدامات هسته‌ای ایران برای دست‌یابی به بمب اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی خبر داده است. به نظر شما واکنش جامعه جهانی چگونه باید باشد؟
جهانشاهی: آنچه در گزارش آژانس آمده برای همه روشن بود. اگر دستگاه اطلاعاتی من ۳-۴ سال پیش از اقدامات حکومت ایران برای دستیابی به بمب اتمی خبر  داشته، پس همه از این موضوع با خبر بوده‌اند. این تعجب برانگیز نیست اما حکومت ایران با نفوذ بر آژانس در سال‌های گذشته مانع از انتشار این اطلاعات شده بود. تنها سوال این است که چقدر تا دست‌یابی حکومت ایران به سلاح هسته ای زمان باقیست.
ال موندو: به نظر شما تشدید تحریم‌ها میتواند مانع اقدامات اتمی ایران شود؟
جهانشاهی: تحریم‌ها سیاست درستی‌ست اما برای ۵ سال پیش؛ اعمال این سیاست در حال حاضر خیلی دیر است و کارکرد مورد نظر را ندارد. تحریم‌ها خوب است اما نمیتواند به تغییر رژیم بیانجامد؛ مساله‌ای که تنها راه حل در شرایط موجود است.
ال موندو:‌ اسرائیل برای حمله نظامی به ایران آماده میشود. عواقب چنین حمله‌ای چه خواهد بود؟
جهانشاهی: این خیلی شرایط نگران کننده‌ای است. اسرائیل هرگز حکومت اسلامی دارای سلاح اتمی را تحمل نخواهد کرد. این یک ادعا نیست بلکه بحران است؛ حمله اسرائیل بهترین هدیه برای احمدی نژاد و حکومت ایران خواهد بود چرا که منطقه غرق بحران و آشوب میشود. از سوی دیگر چنانچه اسرائیل از حمله نظامی صرف نظر کند، حکومت ایران فرصت خواهد یافت تا با ایجاد و تقویت سازمان‌های اسلامگرای افراطی، سیاست‌های خود را در منطقه گسترش دهد و انقلاب‌های دموکراتیک کشورهای عربی توسط افراطیون و دست‌نشاندگان حکومت ایران مصادره خواهد شد. تونس آغاز این روند بود و خواهیم دید که چگونه اخوان‌المسلمین در مصر قدرت را در دست خواهد گرفت؛ وضعیت برای لیبی هم شرایط مشابهی را در پیش خواهد داشت.
ال موندو: به نظر شما پس از سقوط دیکتاتوری‌ در کشورهای عربی، جمهوری اسلامی به ترویج بنیادگرایی در منطقه خواهد پرداخت؟
جهانشاهی: در حال حاضر تمامی گروه‌های بنیادگرای اسلامی در منطقه از جمله حزب‌الله، حماس، طالبان، القاعده و … توسط حکومت اسلامی ایران پشتیبانی مالی و نظامی میشوند. مردم ایران ۳۲ سال پیش خواستار گذار دموکراتیک به یک جمهوری اسلامی بودند؛ در آن زمان ما ۳۶ میلیون جمعیت داشتیم، در حالی که اکنون کشور من بیش از ۷۰ میلیون نفر حمعیت دارد. چنانچه حکومت ایران را به زیر بکشیم به جهان اسلام پیام قدرتمندی خواهیم فرستاد و خواهیم گفت که جمهوری اسلامی یک اشتباه بزرگ بوده و این تجربه تلخ نباید در کشور دیگری تکرار شود. سرنوشت صلح و ثبات منطقه و جهان به تغییر رژیم در ایران وابسته است.
ال موندو: به نظر شما غرب  سعی ندارد از مواضع تند اسرائیل به نفع ریاکاری و مماشات در اعمال سیاست علیه ایران استفاده کند؟
جهانشاهی:‌ شما غربی‌ها در راحتی خودتان زندگی میکنید و نمیخواهید با حقایق مواجه شوید چرا که مواجهه با مشکلات و مسئولیت خودتان را به زمان دیگری و به عهده دیگران میگذارید. این همین مشکلی‌ست که برای بدهی‌های کشورتان نیز دارید. دنیای غرب تهدید حکومت اسلامی ایران را میشناسد. احمدی نژاد کیست؟‌ فکر میکنید قدرت در دست خامنه‌ای است؟ بر اساس قانون اساسی حکومت اسلامی، رهبر ایران باید همه قدرت را در اختیار داشته باشد اما این ظاهر امر است و احمدی نژاد پس از کودتای انتخاباتی سعی دارد قدم به قدم قدرت سیاسی را با حمایت سپاه پاسداران به دست بگیرد. ‌هرچند بیشتر مسلمانان ایران شیعه ۱۲ امامی هستند اما احمدی نژاد متعلق به گروهی از آنان است که باور دارند با ایجاد آشوب و بحران باید مقدمات امام غایب (مهدی) را فراهم آورند تا دنیا را از شر و ناپاکی نجات دهد. احمدی نژاد باور دارد که مامور ایجاد این شرایط است و تلاش برای دست‌یابی بمب اتمی نیز در همین راستا است
ال موندو: آیا ایران تهدید مستقیمی برای اروپا و آمریکا نیز خواهد بود؟
جهانشاهی: مساله‌ای هست که شما باید از آن مطلع شوید. حکومت اسلامی ایران در بسیاری از پایتخت های کشورهای بزرگ غربی، سلاح های شیمیایی و بمب های کثیف دارد که بعد از فروریختن دیوار برلین، بسیاری از این سلاح ها را از مافیای کشورهای اروپای شرقی خریداری کرد، کار ساده‌ای که هزینه زیادی هم نداشت. در آن زمان حکومت اسلامی ایران برای هر بمب کثیف ۴٠ تا ۵٠ میلیون دلار پرداخت می کرد و آنها را با استفاده از مصونیت دیپلمات‌های خود جابجا می‌کرد. هر بمب کوچک می تواند مساحت زیادی از یک شهر بزرگ مانند مادرید را به کلی تخریب نماید. حکومت ایران تجهیزات مشابهی را در کشورهای مختلف به کار برده است.
ال موندو: به نظر شما ایران از این بمب‌ها علیه اسپانیا هم استفاده خواهد کرد؟
جهانشاهی: چناچه جنگ منطقه‌ای آغاز شود حتما از آنها استفاده خواهد کرد
ال موندو: با این حال غرب چگونه میتواند ایران را متوقف کند؟
جهانشاهی: کشورهای غربی نمیتوانند کاری از پیش ببرند چرا که آمریکا کنترل اوضاع در منطقه را از دست داده و حکومت اسلامی و احمدی نژاد شرایط را به سمت جنگ سوق میدهند. با این حال کلید حل این مساله در درون کشور ما و تحت اراده ملت ایران است. ما خطر جنگ را با سرنگونی حکومت ایران از بین خواهیم برد.
ال موندو: سقوط جمهوری اسلامی چه هزینه‌ای خواهد داست؟
جهانشاهی: حکومت ایران با من یا بدون من سقوط خواهد کرد اما اگر این اتفاق در داخل ایران رخ دهد تمامی هزینه را مردم ایران متحمل خواهند شد؛ در غیر اینصورت و با شعله ور شدن جنگ منطقه‌ای که میتواند به اروپا هم کشیده شود، همه باید برای سرنگونی حکومت اسلامی ایران هزینه سنگینی پرداخت کنند.
جامعه جهانی؛ جنگ یا تشدید تحریم‌ها؟
انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل در آخرین اظهار نظر خود گفته است که کشورش افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی برای مهار برنامه اتمی ایران را بر حمله نظامی فوری ترجیح می‌دهد وی که با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت و گو کرده افزوده است که جای مبارزه «اخلاقی» با ایران را برای افزایش فشار بر این کشور خیلی خالی می‌بیند.
به عقیده وی «ایران کشوری‌ست که از نظر اخلاقی فاسد و منحط است، تنها کشوری است که آشکارا برای نابودی کشوری دیگر تلاش می کند، مردم خود را دار می زند، مخالفان را بازداشت می کند و اسلحه در اختیار دیگران می گذارد.» رئیس جمهوری اسرائیل تأکید کرده است که تروریسم، تهدیدی سیال و خطرناک است که می تواند هر جای جهان اتفاق بیفتد، روز ۱۱ سپتامبر در نیویورک، در چچن یا در مسکو.
با اینکه مقامات اسرائیل بر افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی تاکید کرده‌اند اما هفته‌نامه بریتانیایی «ساندی تایمز» ادعا می‌کند که دولت اسرائیل حاضر نشده است بپذیرد قبل از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران رئیس جمهور آمریکا را مطلع کند و این رویکرد باعث شده حدس و گمان و نگرانی‌ها در مورد اقدام نظامی یک‌جانبه اسرائیل علیه ایران در ماه‌های تابستان افزایش یابد.
این روزنامه از قول یک منبع مطلع از مذاکرات مقامات نظامی ارشد آمریکا با نخست وزیر تندروی اسرائیل می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو حاضر نشده است به درخواست آمریکا برای کسب تضمین در مورد مطلع کردن آن کشور از جزئیات اقدامات اسرائیل علیه ایران پاسخ مثبت دهد.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، ظاهرا با هدف حل این مشکل ماه گذشته به تل‌آویو سفر کرد و خصوصی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار کرد. در این ملاقات آقای پانه‌تا پیام خصوصی و صریح رئیس جمهور آمریکا را به مقامات اسرائیلی رساند که خواستار آن شده بود که اسرائیل بدون کسب توافق یا اطلاع آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نکند.
از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است، گرچه گزینه نظامی دست‌کم در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد اما «تمام گزینه‌ها» در مقابله با برنامه اتمی ایران در نظر گرفته می‌شوند. وزیر امور خارجه بریتانیا در حاشیه نشست با همتایان خود در بروکسل گفت: «ما این گزینه (مداخله نظامی) را در حال حاضر در نظر نداریم و برای یک اقدام نظامی فراخوان نمی‌دهیم؛ ما می‌گوییم همه گزینه‌ها باید روی میز باشد.»
وی در ادامه افزود: «بدون شک ما در ماه‌های آینده بر افزایش فشارهای غیرنظامی و قانونی بر ایران تصمیم خواهیم گرفت چرا که اطلاعات داده شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران که به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.»
در پی انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره نشست کشورهای اروپایی در بروکسل قرار گرفت که در جریان آن وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خواستار تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران به دلیل برنامه هسته‌ای آن شدند و آلمان اعلام کرد که این کشور در حال همکاری با اعضای اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم ها بر ضد تهران است.
آلن ژوسپه، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز در حاشیه نشست بروکسل گفت که «ایران برنامه های خود برای توسعه سلاح هسته ای را حفظ کرده است، بنابراین امروز نیاز داریم که موضع قاطعی در این زمینه اتخاذ کنیم. ضروری است تحریم ها شدت یابد تا از هر حرکت غیرقابل برگشتی جلوگیری شود.»
اوری روزنتال، وزیر امور خارجه هلند، نیز پیش از برگزاری این نشست اظهار داشت که «ما مطمئنا درباره افزایش تحریم ها از طریق سازمان ملل متحد مذاکره می کنیم.»
در ادامه موضع‌گیری‌ها در خصوص مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نظر متفاوتی دارد. وی در مسیر بازگشت از نشست آسیا- پاسیفیک در هاوایی به خبرنگاران گفت که «گزارش آژانس درباره ایران نکته جدیدی نداشت و شواهد بیشتری درباره اینکه تهران در حال ساخت سلاح هسته ای است، ارائه نکرده است.»
با این وضع، فرانسه و آمریکا پیشتاز وضع تحریم‌های تازه علیه ایران شده‌اند، اما از آنجا که روسیه و چین چندان موافق تحریم نیستند، به نظر می‌رسد فعلا تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها ابزار غیرنظامی غرب برای تغییر در مشی ایران باشد.

۱ نظر:

  1. قیافه ی آدم مادر قهبه ی جاسوس رو از کره ی مریخ هم میشه شناخت برق کله ی کچل این جاکش هم فقط به مادرقهبه گی میخوره رهبر اپوزیسیون زرررررررررررت

    پاسخحذف